Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany polega na tym, że klient dzieli się własnym doświadczeniem na temat produktu lub usługi z innymi ludźmi. Strategia ta okazała się bardzo skuteczna, ponieważ ludzie ufają innym ludziom bardziej niż marketerom, a więc te kampanie mają mniej założeń lub pytań ze strony konsumentów, co ostatecznie oznacza, że ich klienci są szczęśliwsi. Jak działa cały ten proces i jakie efekty może przynieść poszczególnym biznesom? O tym więcej, w dalszej części naszego artykułu!
Korzyści stosowania w biznesie marketingu szeptanego
Marketing szeptany jest najprostszą i najpotężniejszą formą marketingu. Firmy, które inwestują w sesje angażujące klientów, słuchają swoich klientów i analizują ich pozytywne opinie, skutecznie otrzymują również nieco więcej. Keegan przedstawia pięć korzyści związanych z marketingiem szeptanym. Po pierwsze, firmy mają możliwość rozwinięcia niezrównanego zrozumienia potrzeb kupujących i popytu na produkty, szczególnie w okresach „nieznanych” przy minimalnych wydatkach na narzędzia lub wskaźniki do przyjęcia produktu.

Druga korzyść dotyczy korzystania z mediów społecznościowych, które zapewniają firmom bezpłatny dostęp do opracowywania analiz nastrojów klientów i informacji zwrotnych w skali globalnej. Spośród wszystkich korzyści warto jeszcze uwypuklić tę odnoszącą się do podwyższenia wartości marki w stosunku do konkurentów. Innym firmom może brakować takiego samego poziomu zaangażowania klientów w markę. Konsumenci wtedy wykazują silniejszą penetrację rynku produktów, co prowadzi do powtórnych zakupów w innych, m.in. Twoich firmach.
Marketing szeptany legalny czy nielegalny? Czy można tę strategię zamaskować?
Marketerzy wiedzą, jak trudno jest stworzyć popyt od podstaw, zwłaszcza gdy konsumenci nie mają takiego samego apetytu na ich produkt. Innymi słowy, marketerzy zazwyczaj muszą używać reklam skierowanych do konsumentów, dlatego najlepiej łączyć „szeptankę” z różnymi strategiami reklamowymi. Jednakże, pragniemy przestrzec przed samym procesem marketingu szeptanego. Co prawda strategia ta nie jest ustawowo ani legalna, ani nielegalna, gdyż prawo nic nie mówi o jej zakazie. Przestrzegamy jedynie przed robieniem „aroganckiej” szeptanki, ponieważ może to finalnie wyjść na niekorzyść Twojej marki, poprzez utratę zaufania klientów lub banowanie na portalach lub w wyszukiwarkach.