Kanibalizacja słów kluczowych – na czym polega?
Umiejętny marketing sieciowy wymaga stosowania pozycjonowania stron www. Istnieje kilka czynników mających negatywny wpływ na wyniki wyszukiwania oraz działania SEO, a jednym z nich jest kanibalizacja słów kluczowych. Wyjaśniamy, czym jest i jak sobie z nią poradzić.
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
Odpowiednio dobrane i rozmieszczone keywords stanowią podstawę skutecznego pozycjonowania witryn internetowych. Przeprowadzane w sposób nieumiejętny może prowadzić do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych. Jest to sytuacja, w której kilka podstron jednej domeny opiera się na tej samej frazie kluczowej. Co ważne, kanibalizacja dotyczy treści, jak i nagłówków, tytułów oraz tagów. Może to powodować wiele problemów, takich jak dzielenie współczynnika klikalności danej strony oraz mniejszenia siły znajdujących się na niej linków. Przykładowo firma sprzedająca koszulki korzystająca jedynie ze słowa kluczowego “koszulki” nie będzie atrakcyjna dla algorytmów Google. W takiej sytuacji należy stosować rozbudowane frazy, takie jak: “koszulki z krótkim rękawkiem”, “t-shirty”, “koszulki męskie na lato” i tym podobne.
Kanibalizacja słów kluczowych a pozycjonowanie stron
Kanibalizacja słów kluczowych a pozycjonowanie nie pozostają wobec siebie obojętne. Opisywane zjawisko ma ogromny wpływ na skuteczność działań SEO. Pierwszą, najbardziej oczywistą konsekwencją jest niska pozycja strony w wyszukiwarce Google, co ma przełożenie na małą liczbę wyświetleń. Ponadto kanibalizacja powoduje wahania w rankingach SERP i prowadzi do coraz gorszych wyników sprzedaży. Algorytmy Google dostosowują się do oczekiwań użytkowników, dlatego warto zadbać aby kilka podstron jednej domeny znalazło się wysoko w wynikach wyszukiwania. W tym celu konieczne jest stosowanie rozbudowanych fraz kluczowych oraz ich synonimów, co zapobiega zjawisku ich kanibalizacji.
Jak poradzić sobie z kanibalizacją fraz kluczowych?
Kanibalizm słów kluczowych to rozwiązywalny problem, a sposób jego rozwiązania zależy od prowadzącej do niego przyczyny. Najczęściej można go przezwyciężyć poprzez restrukturyzacje witryny. Są to działania mające na celu przekształcenie autorytatywnej strony w witrynę docelową z linkami i treścią zawierającymi rozbudowane słowa kluczowe. Inne popularne rozwiązanie to konsolidacja treści, a zatem zastąpienie słabych fraz takimi, które będą gwarantować większą konwersje. Ponadto wiele osób decyduje się na zastosowanie nowych słów kluczowych, ponieważ problem może być wywołany nieodpowiednią strategią dotyczącą keywords.