podstawowe zasady seo

Podstawowe zasady SEO – wyjaśniamy jak pozycjonować stronę

Jak zapewne wiesz, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest procesem kluczowym dla sukcesu Twojej strony internetowej. Ale od czego zacząć, aby zrozumieć SEO? Chociaż terminy podstawy SEO lub zasady SEO są często wymieniane, to jednak zawsze kryją w sobie coś ezoterycznego, zagadkowego. W tym artykule, zamierzamy omówić niektóre z podstawowych elementów, aby pomóc Ci lepiej uchwycić, o co chodzi w SEO i ustawić się na właściwej drodze podczas optymalizacji witryny.

Słowa kluczowe – Keywordsresearch – Optymalizacja SEO

Na najbardziej podstawowym poziomie – słowa kluczowe lub zapytania do wyszukiwarki są danymi przenoszonymi przez użytkownika do wyszukiwarki. Osoba szukająca danych produktów bądź informacji w wyszukiwarce, wpisuje w niej pewien „termin”, poprzez co osoba otrzymuje dedykowane wpisy dla powyższego zapytania. Łatwe? Z perspektywy SEO wygląda to nieco bardziej skomplikowanie. Otóż, niektóre słowa kluczowe są bardziej popularne niż inne, albo dlatego, że wielu ludzi szuka ich, albo dlatego, że wiele stron internetowych konkuruje o pierwsze miejsce na stronie wyników wyszukiwania. W tym momencie należy pochylić się nad procesem, jakim jest keywordsresearch. W trakcie tego typu działania rozpatruje się słowa kluczowe pod względem ich atrakcyjności i konkurencyjności. Wolumen danego słowa kluczowego to przybliżona liczba jego miesięcznych wyszukiwań. W prostych słowach, wolumen wyszukiwania słów kluczowych mówi o tym, ile razy w miesiącu użytkownicy wyszukują tego dokładnego terminu lub frazy. Im większy jest wolumen wyszukiwania dla danego słowa kluczowego, tym większy jest jego potencjał ruchu.

Stąd też, jeśli rozpatrzysz już poszczególne słowa kluczowe nawiązujące do branży, którą reprezentujesz na swojej stronie, warto pochylić się nad ich wolumenem i tak dopasować je do poszczególnych podstron, aby przynosiły pożądane efekty.

Dobrą wskazówką na samym początku będzie również informacja, że jeśli jesteś w konkurencyjnej branży i szukasz sposobów na zwiększenie ruchu organicznego na swojej stronie internetowej, spójrz na niektóre słowa kluczowe o długim ogonie (frazy typu long-tail). Te często zaniedbywane nieco dłuższe frazy mogą mieć przyzwoity wolumen wyszukiwania o znacznie niższym stopniu trudności, co czyni je nisko wiszącymi owocami.

Meta tagi – Title i Meta Description

Tag „Title” to nagłówek strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jest to pierwsza rzecz, którą widzą użytkownicy, gdy szukają czegoś w Google lub innej wyszukiwarce. W związku z tym optymalizacja tagów tytułowych ma dwie funkcje: uczynić je atrakcyjnymi dla użytkowników oraz “powiedzieć” robotom Google, o czym jest strona.

Jak zadbać o poprawność tagu tytułowego strony? Po pierwsze, upewnij się, że Twój tag zawiera główne słowo kluczowe, które wybrałeś dla strony. To pokazuje zarówno Google, jak i potencjalnym odwiedzającym, że Twoja treść jest istotna dla danego zapytania. Po drugie, postaraj się, aby nagłówek był przekonujący dla czytelnika. Powinien on informować użytkownika, czego może się spodziewać po kliknięciu na niego, jak i o ewentualnym wzbudzeniu zainteresowania. Warto również umieścić nazwę własnej marki, najlepiej po separatorze, na końcu tagu, aby przedstawić czytelnikowi drogę całego linku.

Źródło: Canva.com

W jaki najlepszy sposób można utworzyć tag tytułowy?

Najważniejsza fraza kluczowa – druga fraza kluczowa | Brand/Marka

Meta Description z kolei nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie strony, co nie czyni go obligatoryjnym elementem SEO. Jednakże tag opisowy pełni funkcję „zachęcającą”. Mieści się pod spodem Title’a i stanowi swoisty opis danej podstrony. Powinien być tworzony z myślą o przekazaniu informacji na temat zawartości podstrony, a na jego końcu najlepiej jakby znalazł się CTA (Call to Action), czyli bezpośredni zwrot do użytkownika.

Jakościowa treść na stronie

Cały wysiłek włożony w optymalizację witryny może nie przynieść wiele w kwestii ruchu organicznego bez wysokiej jakości treści. Niezależnie od tego, czy tworzysz treści dla sekcji bloga, stron docelowych, stron produktowych czy czegokolwiek innego, muszą one być najwyższej klasy, aby znalazły się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Tym bardziej w konkurencyjnym środowisku. Pisząc teksty najlepiej trzymać się pewnych kilku zasad. Mianowicie:

  1. Unikalność – oryginalna treść oznacza, że artykuł nie jest tylko przerobionym fragmentem treści znalezionej na innej stronie lub kilku z nich. Wysokiej jakości kawałek treści powinien dostarczyć czytelnikom nowych informacji, najlepiej z własnych zasobów lub doświadczenia pisarza i unikalnego spojrzenia na temat.
  2. Merytoryczność – wartościowa treść dogłębnie informuje użytkowników na dany temat. Pomaga im znaleźć informacje, których szukają, podjąć świadomą decyzję lub lepiej zrozumieć dany temat. Z tego powodu najlepsze treści, jakie można znaleźć w sieci, są pisane przez ekspertów lub pisarzy niszowych, którzy mają znaczną wiedzę na dany temat.
  3. Zaangażowanie – dobrze napisany artykuł musi utrzymać uwagę czytelnika. Treść musi mieć pewne “flow”, aby odbiorca chciał się dowiedzieć więcej w każdym akapicie czytania. W zależności od grupy docelowej, treści/artykuły/wpisy można pisać w stylu oficjalnym, nieoficjalnym, formalnym, dowcipnym lub informacyjnym czy w formie subiektywnej.
  4. Treść dopasowana do intencji – intencję wyszukiwania można opisać jako rodzaj wyniku, jaki użytkownik ma nadzieję uzyskać, gdy wpisuje zapytanie do wyszukiwarki. W powszechnej klasyfikacji wyróżnia się cztery rodzaje intencji wyszukiwania: informacyjną, nawigacyjną, handlową i transakcyjną.

Wydajność i szybkość strony internetowej

Chociaż nie są one dokładnie pokrywające się, trudno jest oddzielić prędkość strony od doświadczenia użytkownika. W końcu prędkość strony jest czynnikiem rankingowym i częścią Core Web Vitals. Jeśli strona nie jest wystarczająco zoptymalizowana pod kątem szybkości ładowania, to użytkownik wchodzący na nią, może doznać pewnej irytacji, w momencie gdy link nie będzie się otwierać. Tego typu sytuacja może wprost przyczynić się do zaniżenia wskaźnika konwersji, a co za tym idzie utracisz potencjalnych klientów lub czytelników.

Profil linków – linkowanie zewnętrzne – linkowanie wewnętrzne

Backlinki są jednym z głównych czynników rankingowych od dłuższego czasu i raczej tak pozostanie. Dlaczego? Otóż:

W przeciwieństwie do linków wewnętrznych, backlink (lub link przychodzący) to link wskazujący na Twoją stronę z innej witryny. Google mówi, że ktokolwiek połączył się z Twoją treścią, uznał ją za wystarczająco wartościową, aby się do niej odnieść. Możesz myśleć o tym jako o odpowiedniku strony internetowej mówiącej “ufam temu źródłu”. Podczas gdy pojedynczy backlink nie zrobi wielkiej różnicy, podobnie jak pojedyncza osoba polecająca produkt prawdopodobnie nie zachęci cię, wiele godnych zaufania stron internetowych linkujących do ciebie wyśle wyszukiwarce wyraźny sygnał, że na twojej stronie można znaleźć wartość, zwiększając tym samym twój autorytet domeny.

Backlinki można pozyskiwać na dwa sposoby:

Naturalnie – poprzez tworzenie treści, do których inni będą chcieli linkować oraz poprzez link building jako część strategii SEO.

Odpłatnie – część linków w profilu linków można pozyskiwać za pomocą linków i artykułów sponsorowanych, które wydawcy umieszczają na swoich portalach.

Podsumowanie

Zrozumienie podstawowych zasad SEO jest pierwszym krokiem w kierunku optymalizacji witryny lub zostania samemu specjalistą SEO. Jednak w optymalizacji jest coś więcej niż podstawowe zasady omówione w tym artykule. To jak je zastosujesz w ciągle zmieniającym się krajobrazie marketingu cyfrowego, robi różnicę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.