różnica między seo a sem

SEO a SEM – bądź świadomym konsumentem

Search Engine Optimization (SEO) i Search Engine Marketing (SEM) to dwa kanały reklamowe, jakie firmy mogą wykorzystywać, aby dotrzeć do docelowych odbiorców w wyszukiwarkach. Choć często używa się ich zamiennie, to jednak te dwie praktyki obejmują różne płaszczyzny marketingu online. Dowiedz się więcej, przechodząc do poniższego artkułu.

Czym jest SEO?

SEO to procesy obejmujące działania marketingowe, mające na celu zwiększenie widoczności witryny www w organicznych wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki oceniają kilka rzeczy na stronie internetowej m.in. słowa kluczowe, tytuły linków i tagi, a następnie szeregują je pod kątem ich zdolności do przyciągania ruchu organicznego w oparciu o różne czynniki. Oto dwa elementy, na które zwracają szczególną uwagę boty rankingujące z wyszukiwarek:
• wysokiej jakości treść: to pokazuje robotom indeksującym, że Twoja firma oferuje uzasadnione produkty lub usługi.
• doświadczenie użytkownika: Crawlery patrzą na to, czy projekt Twojej strony jest przejrzysty, łatwy w użyciu i szybko się ładuje. Jeśli tak, to witryna ma większe szanse na zajęcie wyższej pozycji na stronach wyników wyszukiwania (SERP).

Czym jest SEM?

SEM to system, który wykorzystuje płatne strategie marketingowe, aby osiągnąć widoczność w wyszukiwarkach. W przeciwieństwie do taktyk, które pomagają witrynie uplasować się organicznie, SEM wykorzystuje platformy reklamowe PPC, takie jak Google Ads, aby dotrzeć do docelowych odbiorców. Search Engine Marketing zazwyczaj rozpoczyna kampanię od dokładnego zbadania słów kluczowych i poznania konkurencji, aby stworzyć ukierunkowane strategie, które pozycjonują ich produkty lub usługi dla docelowych odbiorców.

źródło: Canva.com

SEO i SEM – podobieństwa i różnice

Zarówno SEO, jak i SEM pomagają poprawić widoczność Twojej witryny w SERPach. Oprócz tego, obie propozycje pomogą serwisowi ukazać się w wynikach wyszukiwania poprzez zastosowanie targetowania i optymalizacji dla słów kluczowych. Ponadto, obie strategie służą do przekonywania użytkownika, aby ten wszedł na Twoją stronę www. SEO i SEM służą wszystkim osobom, korzystającym z Internetu – obie taktyki pragną dostarczyć niezbędne informacje odbiorcy. Aby obopólnie osiągnęły sukces, musisz na początku zrozumieć swoich przyszłych klientów, odpowiednio testując możliwości poszczególnych kampanii.

Jeśli chodzi o różnice pomiędzy SEO a SEM, to na samym początku warto rozróżnić, że na druga z wymienionych jest płatna, natomiast pierwsza niemalże w całości darmowa. Poza tym, SEO skupia się na wartościach w czasie, a w założeniu zwrot z inwestycji ma być przyrostowy, pozostawiając trwałe rezultaty. Kiedy inwestujesz w SEM, twoja widoczność ustanie po wyłączeniu reklam. Jednakże, korzystając z reklam PPC rezultaty prawdopodobnie pojawią się natychmiastowo, z kolei SEO cechuje się długofalową widocznością w wynikach wyszukiwania. Którą taktykę obrać? SEO? A może SEM okaże się korzystniejsze dla Twojego biznesu? Wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć i w jakim odstępie czasowym liczysz na wyniki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.